به ایران پاروت، انجمن تخصصی طوطی سانان و مرغ مینا خوش آمدید. برای عضویت اینجا را کلیک کنید
ایران پاروت، انجمن تخصصی طوطی سانان و مرغ مینا

ایران پاروت، انجمن تخصصی طوطی سانان و مرغ مینا

گفتگو در مورد انواع طوطی سانان طوطی های آفریقایی کاسکوی دم قرمزیا کنگو، دم شکلاتی یا تیمنه پاراکیت ها شاه طوطی، ملنگو،عروس هلندی، کاکادوها ، آمازونها ، ماکائوها ، رزیلاها....

ورود | عضويت

*** به ایران پاروت، انجمن تخصصی طوطی سانان خوش آمدید *** لطفا قبل از فعالیت، راهنمای استفاده از فروم را مطالعه کنید ***


   
   



اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد.
 صفحه 1 از 1  [ 3 پست ] 

اردیبهشت 29 ام, 91, 11:57 pm

آفلاين
مدیر تالار ککاتیل
مدیر تالار ککاتیل
نماد کاربر
مدال کاربر فعال (1)
تاريخ عضويت: اردیبهشت 17 ام, 90, 11:05 am
پست ها : 1902
تشکر کرده اید: 39157 مرتبه
تشکر شده:
48618 مرتبه در 4169 پست
نوع طوطی: Albino Cockatiel
جنسیت شما: آقا
شهر محل سکونت: IR 46

به نام خداوند بخشنده مهربان


..........


این مقاله تنها خلاصه ای از مطالب مهم برای صاحبان عروس هلندی (  Cockatiel  ) می باشد ، لذا برای بدست آوردن اطلاعات کامل ، مبحث عروس هلندی (  Cockatiel  ) را کاملا مطالعه کنید





 


 


معرفی و تاریخچه :


عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد . در زبان انگلیسی این پرنده را Cockatiel می نامند و در اغلب زبان‌های رایج دنیا به همین نام شناخته می‌شود . نام این پرنده در زبان فرانسوی Callopsitte ، در زبان آلمانی Nymphensittich و در زبان فارسی به طوطی کاکل دار و عروس هلندی شهرت دارد . نام عروس هلندی در بین پرنده فروشها و پرورش دهندگان آن به شدت رایج و متداول است و این نام یعنی عروس هلندی در حقیقت ترجمه نام علمی و لاتینی این پرنده می‌باشد .


عروس هلندي بصورت وحشي در زادگاه اصلي خودش يعني دشتهاي استراليا Normal Grey يا همان خاكستري نرمال هست . این پرنده در سالهای 1800 میلادی از انگلستان آورده شده است . احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است .


محبوبیت این پرنده افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد . بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم ، تاج و گونه های رنگی این پرنده می باشد . همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود .


مشخصات :


عروس ها در ابتدای طول زندگی رشد کرده و نهایتا تا سن یک سالگی به رشد کامل خود می رسند و تقریبا دیگر رشدی نخواهند داشت ، یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا 30 تا 35 سانتی متر می باشد و تقریبا 15 تا 25 سال عمر میکنند البته در صورتیکه شرایط مسائد و خوب برای آنها فراهم شود طول عمر آنها به 30 سال هم میرسد . رژیم غذایی و فعالیت بدنی از اساسی‌ترین فاکتورهای طول عمر آنها می باشد . وزن آنها 78 تا 125 گرم است. توانایی سخنگویی و تقلید صدا در عروسهای نر در صورتیکه از سنین پایین شروع شود نسبتا خوب می باشد اما در ماده ها بسیار ضعیف و تقریبا غیر ممکن است . عروس هلندی های نر از 3.5 الی 4 ماهگی قادر به تقلید صدا هستند و حنجره آنها تکمیل می شود . دمای مناسب برای عروسها مشابه همان دمایی استانداردی است که ما در آن زندگی میکنیم ، عروسها معمولا در برابر سرما نیست که کم طاقت هستند و مریض می شوند ، بیشتر از سرما در برابر تغییرات و کاهش ناگهانی دما ضعیف هستند و سریعا بیمار می شوند .


 


 


آناتومی بدن عروس هلندی :



 



 


 


انواع عروس هلندی :


عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد ( بدیهی است که منظور از نژاد یا گونه همان رنگ عروس است ) :


خاکستری ( Grey ) : رنگ خاکستری طبیعی و رایج ترین رنگ در حیات وحش می باشد که دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها ، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی است ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند . نر ها دارای پرهایی کاملا خاکستری و سری به رنگ زرد روشن بوده اما ماده دارای سری مایل به رنگ خاکستری است و در زیر دم خود پرهای زرد رنگ راه راه مشاهده می شود ، لازم به ذکر است که مشخصات فوق بعد از پر ریزی اولیه صدق می کند .



 


لوتینو  ( Lutino ) : کل بدن پرنده زرد رنگ می باشد که رنگ زرد ِ سر از بدن تیره تر می باشد . بدن می تواند سفید به نظر آید . هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند که این امر تشخیص نر و ماده را سخت می کند. لوتینو یک رنگ بسیار رایج در میان عروس های هلندی می باشد که البته یکی از زیباترین عروسها در میان سایر نژاد ها است .



  • لازم به ذکر است مو نداشتن پشت سر (پشت تاج) در اکثر نژادهای لوتینو طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد .


برای تعیین جنسیت لوتینو ها ابتدا باید از بالغ بودن عروس اطمینان حاصل کنید ، یکی از روشهای تشخیص جنسیت  بر اساس تشخیص رنگ در پرها و دم آنها است که بعد از اولین پرریزی جنسیت آنان از این طریق قابل تشخیص است :


عروس نر دارای پرهای سفید که معمولا در انتهای آنها رنگ زرد قابل تشخیص است و رنگ دم آنها لیمویی کم رنگ است و پرها فاقد هر گونه لک و علامتی دایره ای و خال خال هستند . اما ماده بر خلاف نر در قسمت شاه پرهای بالهای خود لکه هایی دایره ای یا خال خال به رنگ زرد دارد و همچنین در کنار دم لیمویی رنگ شاهد خط چین هایی در بین چهار دم پایین عروس ماده ی لوتینو خواهیم بود .


عکس زیر نمونه ای از چند لوتینو می باشد



 


دارچینی ( Cinnamon ) : علائم ظاهری و تعیین جنسیت این رنگ کاملا شبیه به رنگ خاکستری هست با این تفاوت که رنگ خاکستری در این گونه دارچینی می باشد .


نقره ای ( Silver ) : این رنگ نیز مانند رنگ دارچینی علائم ظاهری و تعیین جنسیت یکسانی با رنگ خاکستری دارد و تفاوت آنها در رنگ خاکستری هست که در این گونه بدن به رنگ سفید ( نزدیک به سفید ) می باشد . ماده ها دارای گونه کدر تری هستند .


 



 


ابلق ( Pied ) : در این گونه 70% رنگ بدن زرد یا سفید ( نزدیک به سفید ) و 30% رنگ بالها ابلق است . در این رنگ نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند و تشخیص جنسیت از روی رنگ پرنده سخت است .



 


مرواریدی یا گلباقالی ( pearl ) : در این رنگ اکثر عروسها دارای جنسیت ماده می باشند به طوری که طبق مشاهدات بیش از 90 % عروسهای رنگ گلباقالی ماده بوده اند .



 


صورت سفید ( Whiteface ) : در عروس هلندی صورت سفید یا وایت فیس رنگ بدن خاکستری تیره و رنگ صورت سفید و رنگ کاکل خاکستری روشن است و در حقیقت از لحاظ رنگ آمیزی شبیه خاکستری است با این تفاوت که پرهای صورت به جای زرد ، سفید بوده و گونه ها رنگی نیست . تعیین جنیست وایت فیس از ظاهر تقریبا به نژاد خاکستری شبیه است .


وایت فیس ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به بقیه عروسها دارند . از دلایل قیمت بالای آنها نسبت به بقیه رنگها می توان به سخت جفت خوردن و دیر جوجه دادن آنها اشاره کرد .


وایت فیس ها دارای زیر شاخه هایی هستند که در عکس تکمیلی انواع عروسها میتوانید مشاهده کنید ، مانند : صورت سفید مرواردی (Whiteface pearl) ، صورت سفید ابلق (Whiteface pied) و ...



 


آلبینو ( Albino ) : آلبینوی مطلق ترکیبی از عروس هلندی وایت فیس و لوتینو است که در این حالت ژن وایت فیس ، رنگ های زرد و نارنجی گونه را از بین برده و از طرفی ژن لوتینو رنگ سیاه و سفید را از بین می برد که نتیجه ی آن یک آلبینوی چشم قرمز می شود که تعیین جنسیت کمی مشکل هست و تقریبا نمی توان از روی ظاهر پرنده تشخیص داد . این گونه به رنگ سفید خالص با پرهای سفید یکدست و چشم های قرمز می باشد و بسیار کمیاب هستند و در اثر یک نوع جهش در عروس هلندی خاکستری معمولی به وجود آمده است و بر خلاف سایر انواع عروس هلندی که گونه ها و پرهای کاکل رنگی هستند در این پرنده رنگ گونه و کاکل سفید است .


معمولا نژاد آلبینو و لوتینو به عنوان زیباترین و پرطرفدارترین نژاد عروس هلندی در میان پرورش دهندگان طوطی و دارندگان عروس هلندی ها شناخته می شود . از جمله دلایل محبوبیت و قیمت بالای آلبینو ، نایاب بودن آنهاست . نژاد آلبینو از لحاظ هوش و استعداد همانند سایر رنگ های عروس هلندی بوده و نایاب بودن و زیبایی ظاهری آن دلیلی بر هوش و استعداد این رنگ نسبت به سایر رنگها نیست .


بیشترین احتمال برای بدست آوردن یه جوجه آلبینوی خالص ، تهیه یک جفت خالص با این ترکیب نر و ماده است : نر آلبینو و ماده آلبینو ، نر آلبینو و ماده لوتینو ، نر آلبینو و ماده وایت فیس مرواریدی .




 


خلاصه ای از انواع نژاد های عروس هلندی را در شکل زیر می بینید :


ابلق : Pied


مرواريدي يا گل باقالي : Pearl


دارچيني : Cinnamon


زرد يا سفيد لپ نارنجي : Lutino


صورت سفيد : WhiteFace



 



 


 


تشخیص جنسیت :


لازم به ذکر است که تشخیص جنسیت به صورت قطعی و 100% با آزمایش DNA و آواز خواندن پرنده امکان پذیر است .


پرنده نر تقریبا از 3-4 ماهگی و یا بعد از پر ریزی اولیه به مرور با نوتهای مختلف آواز میخواند و سوت های آهنگین می زند که ماده توانایی این کار را ندارد و فقط تک سوت دارد و نمی تواند با نوتهای مختلف آواز بخواند ، ماده در اثر مستی زیاد ممکن است صداهای ناهماهنگ و قرو قاطی از خود در بیاورد اما باز هم نمی تواند مانند نرها آواز سر دهد ، پس بهترین و ساده ترین راه تشخیص جنسیت در عروسها در تمامی عروس هلندی ها از رنگ خاکستری تا آلبینو و ... آواز خواندن آنها می باشد .


 


 


تغذیه :


عروس هلندی یک رژیم متنوع حاوی بذر گیاهان ، دانه های آماده برای پرنده ، میوه و سبزیجات را ترجیح میدهد . از دادن چربی زیاد ، شکر و نمک خودداری کنید . رژیم غذایی آنها را دانه های مختلف از جمله ارزن ، تخم کتان ، تخم افتابگردان و ... تشکیل می دهد ، آنها علاقه فراوانی در خوردن میوه ها و سبزی جات از خود نشان می دهند .


برای اطلاعات بیشتر درباره تغذیه طوطی سانان به مبحث تغذیه طوطی سانان مراجعه کنید .


میتوانید از ترکیب زبر برای غذای عروس ها استفاده کنید :


ارزن ، تخم کتان ( به نسبت 0.25 ارزن ) ، تخم آفتابگردان ( بسیار کم )


از خوب شسته شدن سبزیجات و میوه ها اطمینان حاصل کنید :


گشنیز ، برگ اسفناج ، شوید ، جعفری ، برگ کلم ، فلفل دلمه ای ، سیب ، بلال ، کاهو و ...


مقالاتی در ارتباط با مکملهای مجاز طوطی سانان :


معرفی انواع مکملها و ویتامینهای مجاز طوطی سانان


معرفی محصولات تبرنیل



کف دریا و بلوک معدنی :


کف دریا و بلوک معدنی همیشه در قفس آنها نصب باشد و نگران استفاده نکردن طوطی ها از آنه نباشد ، طوطی هر زمان که نیاز داشته باشد از آن استفاده میکند . ممکن حتی تا چند ماه هم سراغ کف دریا نرود از طرفی هم ممکن است ظرف کمتر یک ماه آن را نابود کند ! پس در این رابطه حساسیت به خرج ندهید .


بیشترین تاثر کف دریا و بلوک های معدنی تامین نقش کلسیم طوطی ، خصوصا جنس ماده است . همچنین از بلند شدن بیش از اندازه نوک طوطی جلوگیری میکند و در هضم غذا نیز موثر است .


مقاله ای در باره کف دریا : دیگر کشورها درباره کف دریا چه عقیده ای دارند ؟


آب آشامیدنی :


آب آشامیدنی عروس باید حداکثر هر 24 ساعت تعویض شود . از آب لوله کشی تصفیه شده و جوشانده شده استفاده کنید .


تخم مرغ :


زرده : استفاده بیش از اندازه زرده تخم مرغ کاملا مضر است و مصرف آن حتی برای جفتهایی که جوجه را تغذیه میکنند می بایست محدود باشد . لذا از دادن زرده تخم مرغ به طوطی خود خودداری کنید .


سفیده : زمانی که جفتها در حال تغذیه جوجه ها هستند  استفاده از سفیده در تغذیه جفتها تقریبا محدودیتی ندارد و بسته به تعداد جوجه ها تعداد سفیده نیز متغیر است . سفیده برای " جفتهایی که به جوجه غذا میدهند " ضرری ندارد .


اما استفاده سفیده تخم مرغ در غذای تک طوطی :


- جوجه ای که تازه در حال دون خور شدن است و توانایی خوردن هر غذایی را ندارد میتوان از مقدار کمی سفیده استفاده کرد ( به علت نرم بودن سفیده و ترغیب کردن جوجه گوشتی به خود کفا شدن در غذا خوردن ) .


- حالت دیگر از استفاده سفیده برای تک طوطی زمانی است که طوطی شما به شدت ضعیف شده و نیاز به تقویت دارد که می توانید سفیده و حتی بادامی ( معمولا هرگز استفاده نمی شود یا به ندرت توصیه می شود ) را استفاده کنید ، البته این مورد را خودسرانه عمل نکنید و حتما با افراد متخصص و دامپزشکان مشورت کنید که ناخواسته به طوطی خود صدمه نزنید .


پوسته : پوسته ی تخم مرغ را کاملا بشوئید و تمیز کنید و پس از آسیاب کردن که به صورت پودر درآمده ، ماهی یک مرتبه بر روی غذای جفتها بریزید که میتوانید این میزان در زمان های جوجه کشی از جفتها افزایش دهید


 


کاهو :


کاهو بعنوان یکی از سبزیجات اصطلاحا " Dark Green " مانند هم خانواده های خود کلم بروکلی و اسفناج ، منبع ویتامین E و آهن می باشد . از ویتامین های مفید جهت اسپرم سازی در پرنده نر ویتامین E و ساخت تخم سالم در پرنده ماده ویتامین آهن است .


از طرفی کاهو باعث شل شدن فضله پرنده می شود و در زمان تخمگذاری جهت دفع راحت تر تخم می بایست به پرنده ماده کاهو داده شود تا از گیر کردن تخم در شکم پرنده جلوگیری شود .


اما نکته اصلی میزان استفاده از کاهو است که مصرف آن هفته ای 1 یا 2 برگ متوسط و تازه کافی است ، کاهو با توجه به مزاج سرد خود در صورت استفاده زیاد پرنده را از حالت مستی خارج میکند ، در صورت قرار دادن مقدار بیشتر پرنده های شما اسهال شدید شده و امکان تلف شدن را در بر دارد . آهن زیاد برای پرنده ها مضر است و باعث مشکلات گوارشی در آنها می شود . به عبارتی کاهو محرک و مفید برای طوطی ها است اما در صورتی که میزان مصرف را تغییر دهید نتیجه کار نیز تغییر میکند .



  • کاهو به مقدار کم مست کننده است یعنی هفته ای 1 الی 2 بار آن هم هر بار به مقدار کم .

  • اگر هر روز کاهو در اختیار جفتها قرار بدهید باعث شل شدن فضله پرنده می شود که منجر به بیحالی و در نهایت به کم شدن مستی پرنده نر می انجامد .

  • برنامه مصرف کاهو جهت رفع مستی محدود هست و بلافاصله برنامه را قطع می کنیم ( هر روز به مدت 1 هفته ) .

  • البته استفاده از کاهو جهت رفع مستی محدودیتی دیگری نیز دارد که در زمانی استفاده می شود که جفتی زود مست میشوند و اقدام به جفت گیری میکنن یعنی قبل از بزرگ کردن جوجه ها نه بعد از تولد جوجه ها .

  • اگر جفتی زود مست نمی شوند و یا نسبتا مسن هستند کاهو جهت رفع مستی نیاز نیست .


 


 


بیماری :


برای آگاهی از انواع بیماری به مبحث بیماریهای طوطی سانان و درمان آنها رجوع کنید .


از نشانه های طوطی سالم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :



  1. چشمهای طوطی باید براق و بدون هیچ عفونت و افتادگی پلک باشد .

  2. منقار طوطی باید بدون خوردگی و متقارن باشد .

  3. فضله نباید زرد یا آبکی و اسهال باشد ( فضله باید یک نقطه سفید در مرکز و اطراف اون سبز تیره باشه ) .

  4. به مقعد طوطی فضله نچسبیده و آلوده به فضله نباشد .

  5. تمام ناخونها و انگشتان طوطی باید کامل باشند و هیچگونه نقصی در پاها و انگشتان نباشد .

  6. کز و پف کرده در گوشه ای ساکن نباشد .

  7. هوشیار باشد و زمانی که نزدیکش می شوید عکس العمل نشان بدهد .

  8. اطراف بینیش خیس و سرما خورده نباشد .

  9. پرها صاف و یکدست و اصطلاحا تخت باشد .

  10. ...


مقالاتی در ارتباط با فضله طوطی :


فضله طبیعی و غیر طبیعی در طوطی سانان


شناخت فضله طوطی سانان جهت پیشگیری از بیماری و مراقبت



 


 


پرریزی :


به طور کلی پرریزی عروس هلندی می تواند ناشی از دو عامل طبیعی و غیر طبیعی باشد :


پرریزی طبیعی : پرریزی طبیعی یکی از خصوصیات موجود در هر عروس هلندی است . در این مدت پرها به تدریج شروع به ریختن و فعالیت پرنده بسیار کم می شود ،  آواز خواندن پرنده کم یا ممکن است قطع شود و به دلیل ضعف بدنی در برابر بیماری ها ناتوان هستند . زمان اولین تو لک رفتن یا پرریزی عروس معمولا سن 4 تا 5 ماهگی است و بعضی مواقع تا 6 ماهگی طول می کشد و بسته به نوع تغذیه متغیر هست ، هر چه غذاهای گرم و پر کالری بیشتر مصرف کند زودتر وارد این دوره خواهد شد . معمولا راهی برای پیشگیری یا جلوگیری از چنین وضعی وجود ندارد .


پرریزی غیر طبیعی : در این حالت عروس بی موقع پرریزی می کند . دلایل این پرریزی غیر طبیعی می تواند تغذیه ی نادرست و شدید ترین حالت آن بیماری باشد ( بیماری هایی ناشی از وجود کنه ها ، انگل ها و قارچها ) . اما در بیشتر مواقع این پرریزی ناشی از عواملی همچون بالا بودن دمای محیط ، تغذیه غیر اصولی و ... است .


موارد زیر را جهت بهبود و تسریع دوران پرریزی رعایت کنید :



  1. استحمام فراموش نشود .

  2. غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان و کلسیم هستند .

  3. سیب ، بلال ، برگ کلم ، کاهو ، اسفناج ، فلفل دلمه ای و ...

  4. استفاده از مکمل تقویتی مودا ( این مکمل مخصوص دوران پرریزی طوطی سانان می باشد ) .

  5. در صورت عدم استفاده از مودا میتوانید از مکمل های مولتی ویتامین و کلسیم استفاده کنید .

  6. دمای محیط را بین 26 تا 28 درجه سانتیگراد حفظ کنید .

  7. پرنده را به حال خود بگذارید .

  8. تخم کتان را در این دوره حذف کنید .

  9. از جوانه ی گندم در حد متعادل استفاده کنید .


این دوره معمولا بین شش تا هشت هفته به طول می انجامد . در صورتی که دوره پرریزی غیر طبیعی بعد از گذشت دو ماه برطرف نشده و بلکه همچنان شدید تر بود هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه نمایید .


 


 


بلوغ :


بلوغ در عروس هلندی ها به دو دسته تقسیم می شود :


بلوغ جسمی : جوجه عروس ها بعد از 4-5 ماهگی به مرور علائم بلوغ جسمی در آنها پدیدار می شود . این علائم ممکن هست تا 12 ماهگی هم طول بکشد . از شروع 4-5 ماهگی به تدریج پرهای جدید جایگزین پرهای قبلی میشوند ( اصطلاحا دوره ی پرریزی اولیه نامیده می شود ) که در نرها به دلیل روشن تر شدن رنگ پرها این حالت نمایان تر است . بعد از این دوره تشخیص جنسیت در عروس به مراتب راحت تر از قبل صورت میگیرد .


بلوغ جن سی : عروس هلندی ها از سن 1.5 تا 2 سالگی به بلوغ جن سی می رسند ، در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آیند و این موضوع حتی برای پرندگان دست آموز نیز صدق می کند . آنها اغلب در این دوره یک مقدار سلطه گر می شوند که این حالت پس از مدتی از بین می رود . در این سن حداکثر تغییرات ممکن انجام شده و عروس قادر به تولید مثل است .



 


 


استحمام :


عروسها نیز مانند سایر طوطی ها به استحمام نیاز دارند که این میزان در فصل بهار و تابستان (گرما) 2 بار هفته و در فصل پاییز و زمستان (سرما) حداکثر یک بار در هفته می باشد . استحمام معمولا به دو صورت انجام میگیرد :



  • شما میتوانید یک ظرف با عمق مناسب را از آب پر کنید تا عروس به خودی خود استحمام کند که این روش ساده و بهتر است و مشکلاتی را در بر ندارد زیرا خود پرنده به میل خویش این کار را انجام می دهد .

  • اما معمولا ممکن است که عروس ها از حالت اول استقبال نکنند ، در این صورت شما باید با استفاده از اسپری خودتان عروس را حمام کنید ، در این روش شما آب گرم را داخل مخزن ریخته و از فاصله 30 سانتی متری اسپری میکنید ، مراقب باشید آب با سر طوطی تماس پیدا نکند. در زمان حمام کردن و بعد از آن از بسته بودن تمامی در و پنجره ها اطمینان حاصل کنید تا باد با پرنده در تماس نباشد که موجب سرما خوردن پرنده شود ، بعد از استحمام با استفاده از سشوار و از فاصله حداقل 30 سانتی متری ( بسته به قدرت سشوار ) پرنده را خشک کنید ، توجه کنید که در هنگام خشک کردن با سشوار ، مدام سشوار را تکان دهید که موجب سوزش عروستان نشود .


نکته : عروس های آماده برای جفت گیری را هرگز حمام نکنید ، زیرا این کار سبب از بین رفتن مستی آنها شده و تلاش شما رو جهت آماده کردن هدر میدهد و به تاخیر می اندازد .


برای اطلاعات بیشتر درباره استحمام به مبحث روش حمام کردن طوطی سانان مراجعه کنید



 


 


اسباب بازی :


هدف از تهيه اسباب بازي براي طوطي ها ارضاي حس جويدن و خرد كردن در طوطي است . از اسباب بازی برای طوطی به دو منظور استفاده می شود ، یکی برای سرگرم شدن طوطی و دومی برای آرایش منقار


اسباب بازیها را باید در قسمتی از قفس نصب کنید که :



  • مزاحم آب و غذا خوردن ِ طوطی نشوند .

  • فضله طوطی روی اونها نریزد .

  • باعث تنگ شدن فضای داخل قفس نشود .

  • در دسترس طوطی باشد .


خودکار ( بدلیل جوهر ) ، مداد ( بدلیل مغز آن ) ، روزنامه ( سرب چاپ نوشته ها ) ، سیم ( تارهای مسی بین آن ) ، اجسام و وسایل پلاستیکی یا اشیایی که قابلیت شکستن دارند ، وسایل بُرنده ، آیینه و ... در اختیار طوطی قرار ندهید .


اسباب بازی را به نحوی در قفس قرار دهید که باعث ترس طوطی نشود ، به طوری که ابتدا اسباب بازی را 1 الی 2 روز کنار قفس و بعد چند روزی هم از بیرون به دیواره قفس آویزان کنید و در آخر وارد قفس کنید . اگر باز هم موجب ترس طوطی شد حساس نشوید و تغییری انجام ندهید ، به مرور عادی شده و ترس طوطی میریزد .


اسباب بازیها و تابهایی که در آنها از کلافهای نخی استفاده شده یا پایین آنها یک کلاف رنگی هست بسیار مورد استقبال عروس قرار خواهد گرفت .


برای اطلاعات بیشتر درباره اسباب بازی به مبحث انواع اسباب بازی برای طوطی مراجعه کنید


خلاصه ی مهمترین مطالب تاپیک انواع اسباب بازی برای طوطی



 


 


قفس :


 برای اطلاعات بیشتر درباره قفس به این مبحث مراجعه کنید : انواع قفس و متعلقات از جمله قفس ، چوب نشیمنگاه ، لانه و ...



  1. قفس باید یا رنگ کوره ای شده و یا آبکاری باشد تا هرگز زنگ نزند .

  2. جنس فلز و ابکاری آن و محل جوشها مرغوب باشد تا در صورت جویده شدن توسط پرنده باعث مسمومیت نشود .

  3. قفس آنها بهتر است در عرض 40 و طول 60 و ارتفاع آن 60 سانتی متر باشد ، البته طبق استاندارهای بین المللی بهترین قفس در ابعاد طول 40 و عرض 60 و ارتفاع آن 90 سانتی متر باشد ، به طور کل قفس هرچقدر که بزرگتر باشد بهتر است .

  4. فاصله مناسب بین میله ها 5 تا 15 میلیمتر مناسب است ، البته لازم به ذکر است که فاصله زیاد بین میله ها موجب گیر کردن سر پرنده می شود .

  5. قفس قبل از استفاده ابتدا باید با اب داغ و بعد با محلول سرکه و آب شستشو شود . این کار از مسمومیت توسط روی جلوگیری می کند .

  6. اگر سینی کف قفس توسط یک صفحه مشبک از خود قفس جدا شده باشد بهتر است زیرا غذاهای استفاده شده و ... که در کف قفس میریزد از دسترس پرنده دور شده و در سینی کف جمع می شوند .

  7. سینی های گود نسبت به سینی های کم عمق برتری دارند زیرا از پراکندگی دانه هایی که بر روی کف می افتند جلوگیری می کند .

  8. درب قفس به اندازه کافی بزرگ باشد تا به همه زوایای داخل قفس دسترسی ایجاد شود .

  9. وجود حداقل سه ظرف غذا در قفس ضروری بنظر می رسد . یکی برای آب ،یکی برای غذاهای خشک و دیگری برای غذاهای تر .



 


 


چوب نشمنگاه  :


چوب نشیمنگاه نیز باید متناسب با نوع پرنده ( عروس ) انتخاب شود و از جمله مزایای یک نشیمن چوبی مناسب می توان به تکثیر و جفت گیری کامل و صحیح عروس ، سلامت پاها و ناخنهای و جلوگیری از رشد بی رویه ناخنها اشاره کرد . ضمن اینکه طوطی گاها برای تمیز کردن منقار خود از چوب نشیمن خود استفاده میکند . اندازه مناسب چوب نشیمن برای طوطی ها اندازه ای است که انگشتان پای طوطی به هم نرسند و به عبارتی اندازه مناسب برای طوطی به گونه ای است که پای طوطی 75% چوب را پوشش دهد که این میزان برای عروس هلندی به قطر 2 سانتی متر می باشد .


توصیه می شود از نشیمن سوهان دار استفاده کنید .



 


 


لانه :


بهترین ابعاد برای ساخت لانه ی تکثیر توسط خودتان به عرض 20 ، طول 35 و ارتفاع 20 سانتی متر است ، قطر دریچه ی آن باید 8 تا 12 سانتی متر باشد .


اما حداقل ابعاد و مشخصات لازم برای یک لانه چوبی مکعب مستطیل برای عروس به شرح ذیل هست :


این لانه یه مکعب مستطیل از جنس MDF داری طول 30 ، عرض 20 و ارتفاع 20 سانتی متر است که از بالا درب کشویی برای بازدید و تمیز کاری دارد ، سوراخ ورودی به قطر 8 سانتیمتر است که حداقل باید 5 سانتی متر از کف لانه بالاتر باشد ( برای جلوگیری از افتادن جوجه ها به بیرون ) ، در قسمت کف لانه هم میتوان کمی گودی برای جلوگیری از حرکت تخمها ایجاد کرد .


البته انجمن بین المللی پرورش دهندگان عروس هلندی توصیه می کنند که لانه عروس باید دارای ابعادی نظیر عرض 30 و طول 30 و ارتفاع 30 و قطر دریجه ی آن نیز 12 سانتی متر باشد .



  • کف لانه را می توان با استفاده از پوشال ، ماسه بادی ( فقط در فصول گرم ) و ... پوشاند . در زمان استفاده از ماسه بادی احتیاط کنید ، زیرا میتواند باعث پایین آمدن دمای محیط لانه و سرد شدن تخمها شود .

  • لانه را در بیرون از قفس قرار دهید تا از آلوده شدن سقف آن به فضله آنها جلوگیری شود .

  • لانه را طوری در قفس قرار دهید که سوراخ ورودی آن تحت مشاهده ی اطرافیان قفس نباشد .

  • سوراخ ورودی لانه نباید بزرگ باشد ، چون تنظیم دمای داخل لانه را بر هم میزند و موجب مرگ جنین داخل تخم می شود .

  • در میزان استفاده از پوشال رعایت کنید و به ارتفاع دو سانتی متر در لانه پخش کنید .


 


 


 


40 قاتل طوطی سانان :


برای نگهداری و مراقبت از طوطی خود لازم هست به مواردی که در این مقاله اشاره شده آشنایی پیدا کنید : 40 قاتل طوطی سانان


 


 


جفت انداختن :


از موثرترین شیوه های جفت انداختن عروسها روش دورآشنایی هست که دو جنس نر و ماده را به این ترتیب مست میکنیم که مجبورا با هم جفت بخورند .


دور آشنایی :


 ابتدا باید یک جفت عروس بالغ و جوان ( بالای 2 سال ) تهیه کنید ، بعد از خرید قبل از اینکه آنها را در یک قفس بگذارید ، هر کدام را جداگانه در یک قفس مجزا میگذارید و سپس محل قفس را طوری تعیین میکنید که دو پرنده فقط صدای همدیگر را بشنود که در این حالت به طور مداوم نسبت به صداهای یکدیگر واکنش نشان می دهند . بیشترین واکنش را در عروس نر شاهد خواهید بود که معمولا به صورت بی قراری در قفس و جیغ های ممتد و همچنین آوازهای بلند برای جلب توجه نوع خود سر خواهد داد . این حالت را بین حداقل 2 روز تا یک هفته حفظ میکنیم . ضمنا از شروع این روش تا انتها ، عروس ها را طور کامل تقویت میکنیم و از غذاهای گرمی همچون جوانه ها و ... استفاده میکنیم .


بعد از این مدت آنها در دورترین فاصله ممکن از همدیگر ، طوری که یکدیگر را ببینند قرار میدهیم . از شروع این زمان تا نزدیک شدن قفس ها به هم حداقل 15 الی 20 روز باید طول بکشد ( بسته به شرایط و رفتار جفتها ) و با توجه به فاصله بین قفسها و تعداد روز ، به تناسب روزانه مقداری قفسها را به هم نزدیک میکنیم تا فاصله بین دو قفس از بین برود و دیواره قفسها به هم بچسبد ، این حالت نیز حداقل 1 الی 2 روز حفظ شود و بعد کم کم عروس نر را وارد قفس عروس ماده نماییم .


در تمامی شرایط توضیح داده شده قفس اصلی جوجه کشی یعنی قفس ماده را ثابت نگه دارید و از قفس نر را برای جابجایی این توضیحات استفاده کنید .


بعد از وارد کردن عروس نر در قفس ماده ممکن است واکنش آنها در اوایل به صورت سکوت باشد و سپس عروس هلندی نر شروع به آواز خواندن  و در خواست خاراندن ( نوازش ) سر کند .


در تمامی این مراحل خصوصا زمان با هم بودن جفت ها از هرگونه کنجکاوی ، سرک کشیدن و وارد کردن ترس و استرس به آنها پرهیز کنید .


ساده ترین و بهترین شیوه جفت انداختن این است که عروسها جفت خود را درگله ( حداقل 10 الی 15عدد عروس از هر جنس ) پیدا کند که این روش نیازمند فضا و هزینه بسیار زیاد است .


 


 


جفت گیری و تخم گذاری :


عروس ها یک الی سه هفته و بطور نرمال 10 الی 15 روز بعد از اولین جفتگیری تخم میگذارند ( در صورت بالغ بودن و جفتگیری کامل ) ، آنها بطور معمول 3 الی 5 تخم می گذارند که تا 7 تخم نیز مشاهده شده است . تعداد تخم ها بستگی به میزان آمادگی و عملیات مناسب جفتگیری و آماده بودن جفت عروس بستگی دارد و تعداد مراحل جفتگیری هیچ تاثیری در تعدد تخم ها ندارد . گذاشتن تخم تا بدنیا آمدن جوجه 18 الی 21 روز طول می کشد .


از دلایل غیر عادی و کوچک بودن تخم می توان به عواملی همچون تخم گذاری های مکرر عروس ماده ، ضعف بدنی عروس ماده ، .سیستم بدنی ماده و ... اشاره نمود .


در محیطی که عروس هلندی زندگی می کند یا دارای تخم هستند ، از لامپ های کم مصرف استفاده نکنید ، تشعشعات فروسرخ یکی از عوامل تلف شدن جنین در تخم است .


اما از دلایلی که عروس ها بعد از جفتگیری کامل ، تخم گذاری نمیکنند :



  1. نر بودن هر دو عروس

  2. بالغ نبودن عروس ماده

  3. تولک بودن عروس

  4. آماده نبودن عروس ماده برای تخمگذاری

  5. جوجه کشی های مداوم

  6. پیر شدن عروس

  7. ...


جفت گیری ناقص :


- خوب سوار نشدن عروس نر که در جفتهای جوان و بی تجربه بیشتر دیده می شود ( دلایل دیگر میتوانند علتی برای این مورد نیز باشند ) .


- مناسب نبودن چوب نشیمنگاه که باعث عدم تعادل عروسها در زمان جفتگیری می شود .


- ترس و استرس ( صدای بلند ناگهانی ، رفت و آمد زیاد و ناگهانی و ... ) .


- اشکال در ناخنهای عروس که یا نداشتن ناخن که منجر به سر خوردن عروس نر از پشت ماده می شود . یکی از عوامل اشکال در ناخنهای عروس میتواند نا مناسب بودن چوب نشیمنگاه آنها باشد .


همانطور که گفته شد ، تقریبا همه این موارد با هم در ارتباط هستند و رعایت نکردن حتی فقط یکی از این موارد منجر به جفتگیری ناقص عروسهای شما می شود .


جفتگیری عروس هلندی 1


جفتگیری عروس هلندی 2



مقاله : 10 روش برای پیشگیری از تخمگذاری طوطی سانان


 


پرکنی جوجه ها توسط والدین :


جوجه هایی که توسط والدین تغذیه و بزرگ می شوند ممکن است والدین پرهای آنها را بکنند که پرکنی جوجه ها توسط والدین معمولا چند علت دارد  :



  1. مست شدن والدین و آمادگی برای جفتگیری و تخم گذاری مجدد که از دلایل آن میتوان به استفاده از غذاهای مست کننده و جوان بودن مولدها اشاره کرد ، برای جلوگیری از این حالت بعد از گذاشتن اولین تخم از دادن غذاهای گرم از جمله جوانه ها خودداری کنید و در صورت نیاز از کاهو نیز استفاده شود .

  2. تکثیر های مکرر و افراطی از یک جفت در طول سال باعث خسته شدن والدین از رسیدگی به جوجه می شود ، بطور متوسط و استاندار جوجه کشی و تکثیر از هر جفت عروس هلندی هر 3 ماه یکبار و به عبارتی سالی 4 مرتبه می باشد .

  3. بی تجربگی جفت ها که معمولا این مورد در جفت های جوان دیده می شود بنابراین پیشنهاد می شود به محض دیدن کنده شدن پرهای جوجه توسط والدین آنها را جدا کرده و خود اقدام به بزرگ کردن جوجه ها کنید .

  4. بهتر است از سرکشی و بازدید های بی مورد پرنده در این دوران خودداری کنید که باعث اختلال در نظم و رسیدگی والدین به جوجه ها نشود .

  5. در مواردی هم مشاهد شده که هیچ علتی برای پرکنی جوجه ها وجود ندارد و این امر عادت والدین می باشد که خود آنها در همان سن به طوری غریزی آموخته اند و حال خود بر روی جوجه ها به کار می برند .

  6. ...


 


 


جوجه گوشتی یا سرلاکی :


اگر قصد دارید جوجه گوشتی عروس رو خودتون بصورت سرنگی یا سرلاکی بزرگ کنید بهتره قبل از این کار ابتدا مبحث همه چیز در مورد جوجه گوشتی ( سرنگی یا سرلاکی ) را کاملا مطالعه و سپس اقدام به این کار کنید . بهترین زمان پیشنهادی برای بزرگ کردن جوجه گوشتی عروس سن حداقل و حداکثر بین 20 تا 30 روزگی می باشد .


 


1



 


 


 


سیر تکامل رشد عروس ( از نطفه تا دون خور شدن ) :


مقاله : از نطفه تا جوجه


کندلینگ کردن تخم :


سایز بزرگتر



 


مراحل رشد جوجه عروس در داخل تخم :


سایز بزرگتر



 


عکسی از رشد و تکامل یک جوجه عروس تا 1 ماهگی :



 


کلیپ جوجه عروس هلندی ، از لحظه بیرون آمدن از تخم تا 30 روزگی اونها :


زمان : 4 دقیقه و 21 ثانیه


دانلود با فرمت MP4 و حجم 31.1 MB


دانلود با فرمت 3GP و حجم 4.24 MB


تاپیک جالب ِ : سیر تکامل رشد انواع جوجه طوطی به روایت تصویر


 


 


قوانین مالکیت از زبان طوطی :


این قوانین هم در نوع خودش جالب می باشد که خواندن آن خالی از لطف نیست ، لینک مقاله


1. اگه من از اون خوشم میاد ، اون مال منه.


2. اگه اون توی منقار منه ، اون مال منه.


3. اگه من میتونم اونو ازت بگیرم ، اون مال منه.


4. اگه من قبلا چیری رو داشتم ، اون مال منه.


5. اگه چیزی مال منه ، هیچ وقت نمیتونه برای تو باشه.


6. اگه من چیزی رو می جوم ، همه اون مال منه.


7. اگه به نظر میرسه که چیزی مال منه ، پس اون مال منه.


8. اگه من چیزی رو اول دیده باشم ، اون مال منه.


9. اگه تو چیزی رو به من بدی ، اون مال من میشه.


 


 


چیدن بالهای عروس :


 کسانی که قصد دارند پرنده را از قفس بیرون بیاورند و هر از چندگاهی در روز پرنده بیرون قفس باشد ، هر چه در سنین پایین تر اقدام به چیدن بالهای پرنده کنند بهتر است و متضمن امنیت و سلامت آنها می باشد و پرنده زودتر در میابد که قادر به پرواز نیست و راحت تر با این مسئله کنار می آید .


بدین ترتیب از احتمال فرار پرنده ها نیز جلوگیری می شود ...


در این تاپیک مفصلا در مورد نحوه کوتاه کردن شاه پرهای طوطی توضیح داده شده : انواع روش های کوتاه کردن شاه پرهای طوطی



 


 


گردآورنده : ECMN ( اسماعیل مجیدی )


 


_________________
امضا پیدا کن شبو ...
.


بالا بالا
  مشخصات
  تشکر  
کاربران زیر از شما کاربر محترم ECMN به خاطر این پست تشکر کرده اند
مینا مقدم, محمد مددی, احمد گلچین, pooian, parnyan, aquarius, MEHDI..62, soltan69, LOVE_BIRD, پروازه, A.Ali, Daryoush, hatami_m, mohsen.k, DR_MOOSAVI, alifx80, ma80, nafiseh65, amin 0411, Farid-1376, niloofar, احسان1357, محمد رضا, mani, hdmilani, اشکان, mehraban, amin1988, shivoooli90, amir arash, hbk, marjan_24, amirlove, sam_asadi241, hossein.a.88, m_m1991, soli, Aidin, MILAD 22, ho$$ein, محمدرضا, Alii, شاهرخ ايلخاني, Navid, mohebe_mola_ali, ahmadh, NikPendar, kimya, iman.farzi, bill_goldberg, ali-76, حسین, phoenix, فرشید اصفی, hamid67, panbe, morteza_dvb, evilshadow, amin-nesari, امید سیدزاده, behnam_enter, haniye, Amir ali, shoayb, scrat, picasso, mehdi, ali4287, qwerty, Mohammad Gh, alfa, نیلوفر آزاد, سعید سیدزاده, milad44, مهرداد, dionysus, kian.kateb, Miss matin, glory, محمد1376, sadjad_music, m-g, kaka11111, mahlamrt, roohbarz, M-A-M, nooshinoo, reza0090, rgps2012, pooria-ir, royasoorati, esi67, mohammadreza98, علیرضا محمدی, sheyda, EZEL, شهاب مقصود, مهرادوند, نفیسه, furuty, ingardenvenus12478, بهنام, پیمان امانی, SAHEL, rezasalehi, matina, amin-azari, mahyaniko, Ideal, signul, kiakado, iranian, Derpi, کیان مهر, shabedarya, pouria_terror, faramarz, msijani, yasy, join me, Saze SHekasteh, unknown, kaka73, بی تا, El`Nino, رضا سیفی, ali_hedari_65, SORENNA, Mahyar001, mammad90, Asdaf, محمدحسین چرخچی, T_Rex, jalinous, سینا., saeed reza, reza sadeghi, amir1372, cmssn, D@NGER, شقایق, parse, aliraz0r, bahar1542, roza106, marjan021, morgh eshghi, SASA-PC, کلاغ سیا, rahai, arash_123, aysan, پویش, satia70, amir11, IvI0h3n, Ali.Bahabadi, maryams, Slicker, bazarganbnd, mehdi.d, imankhan, mkhabar, asghar_121, امیرعلی1980, mahmoud125, iranian1, alireza khosravi, Death Stroke, پارسا حیدری, پارسا حیدری, rezax01, ery54, p00ria, fa1380, شروینه, miliboy, ehsan78, ehsan78, behnam_59, sa.eb, امید2000, parsa zsf, casio, endoftime, ahmad.t, BLUE303, pepero, sasabouri, مژده ش, محمد هفت برادران, amirkaffash, jobili_phn, Mr.Aras, tupacvvv, 2raj_a, x.hamid.x, farshad1983, hamed.kh, Enkidu, amir76, amirali1, s.s.j, aliz4ali, King

#

اردیبهشت 11 ام, 92, 10:47 pm

آفلاين
مدیر تالار ککاتیل
مدیر تالار ککاتیل
نماد کاربر
مدال کاربر فعال (1)
تاريخ عضويت: اردیبهشت 17 ام, 90, 11:05 am
پست ها : 1902
تشکر کرده اید: 39157 مرتبه
تشکر شده:
48618 مرتبه در 4169 پست
نوع طوطی: Albino Cockatiel
جنسیت شما: آقا
شهر محل سکونت: IR 46

با سلام


 


دوستان عزیز ، قسمتهایی از مقاله ی این تاپیک نیاز به ویرایش دارد و باید اصلاح شود .


..................................................


نمونه : لازم به ذکر است پر نداشتن پشت سر (پشت تاج) در اکثر نژادهای لوتینو طبیعی هست و جای هیچ نگرانی وجود ندارد .


اصلاحیه : پر نداشتن پشت سر (پشت تاج) در اکثر نژادهای لوتینو و ... یک نقص ژنتیکی می باشد .


..................................................


دلایل و عوامل این موضوع در بروز رسانی آینده و یا در مقاله ای جداگانه توضیح داده خواهد شد


لذا تا اماده شدن مقاله و یا بدست آوردن اطلاعات بیشتر میتوانید به این لینکها مراجعه کنید :


http://www.cockatiel.org/genetics/index.html


http://www.cockatiel.org/genetics/index.html#albino


http://www.cockatiel.org/articles/inbreeding.html


 


موفق باشید


_________________
امضا پیدا کن شبو ...
.


بالا بالا
  مشخصات
  تشکر  

#

مهر 5 ام, 92, 10:46 pm

آفلاين
مدیر تالار ککاتیل
مدیر تالار ککاتیل
نماد کاربر
مدال کاربر فعال (1)
تاريخ عضويت: اردیبهشت 17 ام, 90, 11:05 am
پست ها : 1902
تشکر کرده اید: 39157 مرتبه
تشکر شده:
48618 مرتبه در 4169 پست
نوع طوطی: Albino Cockatiel
جنسیت شما: آقا
شهر محل سکونت: IR 46

شاخه بندی :


هر طوطی ای که کاکل داشته باشد جزو خانواده کاکادوها به شمار می آید . برای اطلاع دقیق تر به جدول زیر مراجعه کنید .


لذا عروس هلندی ها (Cockatiel / Nymphicus hollandicus) هم جزو خانواده کاکادو ها (Cockatoo) به شمار می آیند


ککاتیل (Cockatiel) کوچکترین گونه از خانواده طوطی های کاکل دار (Cockatoo) است که عروس هلندی (Nymphicus hollandicus) نیز نامیده میشود .


http://en.wikipedia.org/wiki/Cockatoo


http://www.charlieandpeggy.com/5.html


http://www.thefreedictionary.com/cockatoo


 



 


 


تلفظ :


در زبان انگلیسی این پرنده را کاک تیل (Cockatiel) می‌نامند و در اغلب زبان‌های رایج دنیا به همین نام شناخته می‌شود


در واقع قسمت اول این واژه "کاک" هست که بعد از حرف "ک" تلفظی مابین "کسره" و "سکون" صورت میگیرد


تلفظ قسمت اول واژه "Cockatoo" نیز به همین شکل می باشد .


برای توضیح بهتر ، شما میتوانید در دیکشنری ها تلفظ صحیح این واژه رو گوش کنید :


 


کاک تیل


http://dictionary.reference.com/browse/Cockatiel?s=t


http://translate.google.com/#en/fa/Cockatiel


کاک تو


http://dictionary.reference.com/browse/Cockatoo?s=t


http://translate.google.com/#en/fa/Cockatoo


 


 


نام گذاری :


عروسی با پرهای کاملاً یکدست سفید ، پاهای صورتی ، چشمانی قرمز و بدون گونه را "آلبینو" می نامند .


اگر هر کدام از این مشخصات نقض شود آن عروس دیگر آلبینو نخواهد بود .


عروسهایی که دارای چنین مشخصاتی باشند اما چشمان آنها قرمز نباشد نیز آلبینو نخواهند بود و آنها را "Clear Whiteface Pied" و یا  "Whiteface White" خطاب می کنند


این قضیه در لوتینو نیز صادق است و لوتینو هایی که چشمان آنها قرمز نباشند ، "Clear Pied" خطاب میشوند . یعنی لوتینو ی خالص نیستند و از رگه های خاکستری ، ابلغ و ... هستند


http://www.cockatiels.org/main/ncs-photo-gallery/whiteface-cockatiels/


http://www.cockatiels.org/main/ncs-photo-gallery/lutino-cockatiels/


http://www.cockatiel.org.au/lutino.html


http://talkcockatiels.com/showthread.php?t=29122


_________________
امضا پیدا کن شبو ...
.


بالا بالا
  مشخصات
  تشکر  
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد.
 صفحه 1 از 1  [ 3 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


{ RELATED_TOPICS }
 مباحث   نويسنده   پاسخ ها   بازديدها   آخرين پست 
اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد. خلاصه ای از مطالب مهم برای صاحبان کاسکو(طوطی خاکستری)

شاهرخ ايلخاني

0

3708

دی 15 ام, 90, 12:08 pm

شاهرخ ايلخاني نمایش آخرین ارسال

اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد. خلاصه اي از مطالب مهم براي صاحبان ملنگو و شاه طوطي

navidtutu

0

59319

دی 30 ام, 90, 2:06 am

navidtutu نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. خلاصه ی مهم ترین مطالب تاپیک انواع اسباب بازی برای طوطی

glory

0

3134

بهمن 30 ام, 91, 11:35 pm

glory نمایش آخرین ارسال

اين مبحث بسته شده است.شما نمي توانيد پست هاي خود را ويرايش يا پست جديدي ارسال کنيد. لانه مناسب برای عروس هلندی

arash_aria

0

1415

آبان 27 ام, 92, 5:37 pm

arash_aria نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. تشریح ژنتیک عروس هلندی آلبینو برای شروع جوجه‌کشی

ye_nafar_dige

0

1311

مهر 3 ام, 92, 11:39 pm

ye_nafar_dige نمایش آخرین ارسال

 


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
شما نمي توانيد فايل هاي پيوست در اين انجمن ارسال کنيد


انتقال به:  
cron
   

News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
کپی برداری از مطالب و مقالات این سایت فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم و معتبر به ایران پاروت مجاز میباشد